Geplaatst op
Tevredenheid onder patiëntent is voor organisaties in de zorg belangrijk. Tevreden patiënten herstellen bijvoorbeeld sneller en gaan beter met het personeel om. Maar hoe worden patiënten tevreden en welke wijze van communicatie vinden zij belangrijk? Dit kan met CRM-software makkelijk onderzocht worden. Daarnaast kunnen de services en communicatie aan de hand van deze software ook verbeterd worden. Wij leggen u graag uit hoe dit mogelijk is en wat de mogelijkheden zijn.
Wat is CRM?
CRM (Customer Relationship Management) is een visie en strategie waarbij de klantrelatie/patiëntrelatie centraal staat. Door de klant beter te kennen, deze informatie op te slaan en deze kennis effectief toe te passen, spelen organisaties in op de wensen & behoeftes van de klant. Vaak wordt in de praktijk gesproken over CRM als het eigenlijk gaat over CRM-systemen.
De CRM betekenis is voor iedereen anders maar de meeste definities bevatten wel een aantal overeenkomstige onderdelen:
- Het gaat om het centraal zetten van de klant
- CRM is een strategische methode, een bedrijfsstrategie
- Software inzetten om bedrijfsprocessen te optimaliseren en daarmee kosten te besparen
Hoe ziet een CRM eruit voor een zorginstantie?
CRM-software is in de zorg concreet. Een elektronisch patiënten dossier is hier een voorbeeld van. Door de digitale transformatie is het mogelijk om alle klant- en patiëntgegevens op een centrale plek op te slaan. Dit maakt het ook makkelijker voor het bestellen van medicijnen. Met een klik op de knop kan een arts een aanvraag voor een specifieke patiënt doen en het staat direct in het juiste systeem. Daarnaast iedere arts wat de situatie van elke patient is door dit systeem en kan de arts zich op de beste manier gedragen.
Met opgeslagen gegevens van patiënten kunnen er nieuwsbrieven worden gestuurd. Als een patiënt meerdere malen terug moet komen en bijvoorbeeld een toegangsweg is afgesloten, dan is het prettig als de patiënt wordt geïnformeerd. Door een CRM-systeem kunnen direct meerdere mails automatisch worden verstuurd.
Daarbij komt er ook nog bij dat met behulp van een CRM-systeem vragenlijsten verspreid kunnen worden. Zodoende kunt u de tevredenheid meten binnen uw zorginstelling. Alle informatie die daaruit komt, verbetert uw processen en dat zorgt voor meer tevredenheid.
De juiste software voor een zorginstelling
De zoektocht naar de juiste CRM-software kan tijdrovend zijn. Het is begrijpelijk dat een zorginstelling liever de tijd wilt besteden aan patiënten. Daarom zetten wij een CRM-systeem voor u in het licht. Bij Lime Techologies hebben zij een eigen ontwikkeld systeem wat zorgt voor een efficiëntere werkdag. Zij zorgen zelf voor de implementatie en de support, iets wat u tijd scheelt.